یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

عباس محمدی: استان کرمان را می‌توان نمونه‌ کوچک‌تر از اقلیم کلی ایران دانست؛ فلاتی کم و بیش بلند با بارندگی اندک و با کوهستان‌هایی که در بسیاری جاها تا حدود ۴ هزار متر بلندی دارند.

 همه جا در اين استان، روستاها و شهرها در سايه‌ حمايت كوهستان پديد آمده است: شهر كرمان در نزديكي كوه‌هاي جوپار و پلوار، بم در نزديكي كوهستان بارز، بافت در شمال كوه خبر، رفسنجان در شمال كوه سرچشمه، بردسير در نزديكي كوهستان لاله زار و هزار، و جيرفت و عنبرآباد و ساردو در پايين دستِ كوه بهرآسمان. زندگي نيازمند آب است و تمام رودهاي دائمي و فصلي و سفره‌هاي آب زيرزميني استان، وابسته به آب روان از كوهستان هستند.

منطقه‌ كوهستاني و حفاظت‌شده‌ بهرآسمان، پديدآورنده‌ چندين جويبار و رود، و صفابخش دشت‌هاي گرم و خشك آن مرز و بوم است. از چند سال پيش، اين كوهستان در معرض خطر معدنكاوي قرار گرفته و در چند نقطه از آن هم فعاليت‌هاي معدني آغاز شده است. اما خطر بسيار بزرگ‌تر، احتمال شروع برداشت سنگ آهن يا مس است كه مي‌تواند كليت منطقه را زير و رو كند. تا‌كنون، مخالفت كوه‌نشينان بهرآسمان، طبيعت‌دوستان استان و ديگر كنشگران محيط‌زيست، مانع اين كار شده، اما به نظر مي‌آيد كساني كه در دولت پيش موافقت‌هايي را براي برداشت سنگ آهن و سنگ مس گرفته‌اند، همچنان درصدد هستند تا در اين منطقه حفاظت شده كه «برج آب» دشت حاصلخيز جيرفت است، كار خود را آغاز كنند.

بيستم آذر (11دسامبر) روز جهاني كوهستان بود كه با شعار «ترويج محصولات كوهستاني» برگزار شد. كوه‌ها گذشته از آنكه تأمين‌كننده‌ آب براي دشت‌ها هستند و نقش سترگي در فراهم‌سازي مواد خوراكي دارند، همچنين محل رويش پاره‌اي گياهان با ارزش ويژه هستند. كشتزارها و باغ‌هاي كوچك كوهستاني نمي‌توانند از نظر مقدار محصول، با دشت‌ها رقابت كنند، اما مي‌توانند محل پرورش محصولات سالم، ارگانيك و باكيفيت باشند. در ايران، محصولاتي مانند گردو و گياهان دارويي و دمنوش‌ها، با بهترين كيفيت در كوهستان‌ها و به‌دست كوه‌نشينان توليد مي‌شود. كوه‌ها همچنين داراي اين ويژگي هستند كه در زمين سخت خود كه براي كشاورزي مناسب نيست، امكان توليد علوفه مرتعي را فراهم ‌سازند. اگر چراي دام، متناسب با ظرفيت مرتع باشد، كوه‌ها مي‌توانند براي هميشه بخش در‌خور توجهي از اقتصاد محلي و ملي كشور را تأمين كنند.

معدنكاوي در بهرآسمان و ديگر كوه‌هاي حساس و مهم كشور، گونه‌اي بهره‌برداري ناپايدار و نيازمند براي اقتصاد ملي است. براين اساس، انتظار مي‌رود، دولت يازدهم كه دولتي با رويكرد زيست‌محيطي است، با توجه به خواسته‌ مردم محلي و همه‌ طبيعت‌دوستان ايران در حمايت از كوه بهرآسمان، با قاطعيت فعاليت‌هاي معدني در اين منطقه را براي هميشه متوقف و ممنوع اعلام كند.

کد خبر 316840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha